Elokuvarahoituksen uudet tuulet

Kickstarter

Elokuvateollisuudessa tehtiin keskiviikkona 13.3. historiaa. Samalla povattiin tietä kokonaan uudenlaiselle tavalle tehdä elokuvia. Rob Thomasin luoma kulttisarja Veronica Mars käynnisti keskiviikkona Kickstarter-kampanjan, jonka tarkoituksena oli kerätä vapaaehtoisilta lahjoittajilta kaksi miljoonaa dollaria Veronica Mars -elokuvaa varten. Aikaa tavoitteen saavuttamiseen laitettiin kuukausi. Raja rikkoontui ensimmäisen kymmenen tunnin aikana, ja kirjoitushetkellä elokuvaa varten on lahjoitettu yli kolme miljoonaa dollaria. Tervetuloa tulevaisuus.

Kickstarter on vuonna 2009 julkaistu vapaa rahoitusalusta, jossa kuka tahansa voi pyytää omaan projektiinsa rahoitusta. Kyse voi olla vaikkapa oman taideteoksen viimeistelystä, musiikkialbumin julkaisusta tai, esimerkiksi, suositun televisiosarjan elokuvajatkosta. Idea perustuu luotolle ja kaikki tai ei mitään -periaatteelle. Omaa projektiansa varten luodaan anomussivu, pyydetty summa ja takaraja, johon mennessä se pitäisi saavuttaa. Sen jälkeen tuomio annetaan käyttäjille, jotka päättävät itse, mihin rahansa sijoittavat. Käytäntö on reilu (lahjoittajat päättävät, mitä rahoitetaan), ”turvallinen” (jos tavoitesummaa ei saavuteta, lahjoittajat saavat rahansa takaisin) ja ennen kaikkea aito (luottamus syntyy projektin alullepanijan ja lahjoittajan välille ilman välikäsiä).

Uusi tapa kerätä rahoitusta on kerännyt kiitettävästi huomiota pelimaailman puolella, jossa alan entisaikojen suurnimet ovat siirtyneet sydänprojektiensa suhteen suoraan fanien puoleen. Kyseessä on nimenomaan faneilta faneille -periaatteella toimiva rahoitusmalli, joka on viimeisen vuosikymmenen aikana kuihtunut olemattomiin. Miksi? Koska useimpien lempilapset ovat tuotantoyhtiöiden mielestä kaupallisesti kannattamattomia, toisin kuin se viides identtinen jatko-osa sille kuuluisalle miljoonia takovalle pelisarjalle.

Elokuvapuolella Kickstarter on lähtenyt köykäisemmin käyntiin, mikä muuttunee nyt Veronica Marsin ennätyksellinen menestyksen saattelemana. Sama tapahtui jo peliteollisuudessa.  Vaihtoehto perinteiselle rahoitusmallille on nyt todistetusti olemassa ja se on – oikeanlaisen projektin avulla – mahdollista. Veronica Mars ei suinkaan ollut ensimmäinen kiinnostusta herättänyt leffaprojekti. David Fincherin tuottama The Goon -leffa, Charlie Kaufmanin epämääräinen animaatio ja Ralph Bakshin Last Days of Coney Island ovat kaikki keränneet onnistuneesti rahoituksensa Kickstarterin kautta. Mikään näistä ei kuitenkaan kamppaile rahallisesti tai huomioarvollaan Veronica Marsin rinnalla, vaikka ovatkin kaikki mielenkiintoisia projekteja mielenkiintoisilta yksilöiltä.

Kolme miljoonaa ei kuitenkaan ole iso raha, jos sitä verrataan nykyisen Hollywood-elokuvan saamaan rahoitukseen. Pitää kuitenkin muistaa, että tavoiteltu summa on aina sen suuruinen, minkä projektinvetäjä kuvittelee tarvitsevansa. Tällöin saatu kolme miljoonaa tai vaikka kymmenen tuhatta on todella merkittävä summa, jos vaihtoehto on jättää elokuva kokonaan tekemättä.

Rahallista merkitystä oleellisempaa on kuitenkin rahoituksen lähde ja siitä koituva vapaus. Avustus tulee suoraan niiltä ihmisiltä, jotka haluavat nähdä juuri kyseisen elokuvan. Ulkopuoliselta tulevasta rahoituksesta huolimatta projektin luojalla on sataprosenttinen oikeus elokuvaansa ja sen tuotantoon. Toisin sanoen hänellä on täysin vapaat kädet tehdä visiostaan juuri omanlaisensa ilman tuotantoyhtiön sanelemia pakotteita.

Lopputuloksesta ei sen sijaan voi kukaan olla varma. Lupaavalta vaikuttanut idea saattaa päättyä yhtä kaikki raivostuttavaksi kalkkunaksi. Tässä on myös Kickstarter-rahoituksen suurin riski. Sadatkin menestystarinat jäävät sen yhden epäonnistuneen ja pahimmillaan kesken jääneen projektin varjoon. Tätä varten Kickstarter kannustaakin avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen. Rahoittajat otetaan osaksi tuotantoa, jonka etenemisestä tiedotetaan kaikille. Eteen sattuvat ongelmat, esimerkiksi rahoituksen suhteen, pyritään ratkaisemaan vilpittömästi, mutta tarpeen tullen lakipykäliin nojaten: jokainen onnistuneen rahoituksen saanut on velvollinen toteuttamaan suunnitelmansa tai olemaan velvollinen maksamaan saamansa rahat takaisin. Ainakaan toistaiseksi uutiskynnyksen ylittävää lakitapausta ei ole sattunut, mutta senkin aika koittaa vielä.

Toisekseen vaikka projekti saavuttaisi rahoituksensa ja vieläpä valmistuisi odotetusti, puuttuu siltä edelleen mahdollinen jakelu ja levitys. Veronica Mars -elokuvan taustalla on Kickstarterista huolimatta Warner Bros, joka hoitaa elokuvan levityksen omasta pussista. Monella muulla tuotannolla ei ole samaa mahdollisuutta, jolloin elokuva jää ainoastaan sen rahoittaneiden ihmisten iloksi. Tosin ainahan uuden rahoituskampanjan voi aloittaa maailmanlaajuisia levitysoikeuksia hakien. Uskoisin kuitenkin, että Veronica Mars -projektin ja Warner Brosin välinen yhteistyö tulee todennäköisesti olemaan malli, mitä myös muut tuotantoyhtiöt lähtevät yhä enenevässä määrin noudattamaan.

Mitä toisenlainen rahoitusmalli tarkoittaa sitten käytännössä? Se on varmaa, etteivät Hollywoodin kesäleffat tule katoamaan mihinkään Kickstarterin vuoksi – eivätkä sen puoleen mitkään muutkaan teatterikierrosta nauttivat elokuvat. Sen sijaan lahjoitusvetoinen malli tulee näkymään aivan varmasti indie-tuotannoissa ja omaperäisten auteurien teoksissa, jotka ovat alkujaankin kohdistettu pienelle, fanaattiselle ydinjoukolle. Tällaisista henkilökohtaisesti mielenkiintoa herättävät eittämättä tuleva David Lynch -dokumentti sekä yllämainittu The Goon -animaatio.

Vaan aika näyttää, kuinka Kickstarter tulee todellisuudessa vaikuttamaan tulevaisuuden elokuvarahoitukseen ja -tuotantoon. Peliteollisuudessa rahoitus on ainakin kohdentunut juuri oikeaan osoitteeseen: arvostettujen tekijöiden kauan odotettuihin genreteoksiin, joita studiot ovat pitäneet kaupallisesti kannattamattomina projekteina. Fanit eivät sen sijaan malta pysyä housuissaan. Ennen kaikkea se on kohdistettu uusiin, innovatiivisiin ja massasta poikkeaviin tuotoksiin, joita niin peli- kuin elokuvateollisuuskin tuottaa enää ani harvoin. Ja kuinka väärin tällöin voidaan mennä?