MEDIA
Wachowskin sisarukset Andy ja Lana palaavat omien raaputustensa pariin uutukaisteoksellaan Nouseva Jupiter, joka ammentaa kaksikolle tyypilliseen tapaan sivun jos toisenkin sarjakuvien maailmasta sekä tieteisgenrestä ja yhdistää sen heille ominaiseen visuaaliseen ilotulitukseen. Lopputuloksena syntyy kunnianhimoisen eeppinen seikkailu, joka ei tosin onnistu vakuuttamaan kuin estetiikan ja potentiaalisen universuminsa osalta.
Kaksikon alkuperäiseen ideaan perustuva Nouseva Jupiter sijoittuu lähitulevaisuuden Maahan, jossa muuan elämäänsä kyllästynyt nuori Jupiter (Mila Kunis) huomaa tietämättään olevansa yhtäkkiä universumin vaikutusvaltaisimman hallitsijasuvun elintärkeä pelinappula. Suojakseen geneettisesti muunnellun metsästäjän (Channing Tatum) saava nainen tajuaakin pian, että hänen koko tunnettu maailma – ja ennen kaikkea itse telluslaiset – ovat vain mitättömän pieni osa suurempaa koneistoa.
Valitettavasti itse juoni on vain tekosyy esitellä tekijöiden luomaa maailmaa ja sitä asuttavia otuksia ilman sen kummoisempaa tarkoitusta. Päähenkilöä heitetään katsojan lailla avaruuden laidasta toiseen, mitättömän ontoista sivuhahmoista kolmanteen langanohuin perustein ja surkastuttavan hupaisin juonenkääntein. Vierailla planeetoilla piipahdetaan vain sen verran, että arkkitehtuuri ennättää käydä tutuksi, jälleen uusi rotu on näyttäytynyt ruudulla ja juonen kannalta olevinaan tärkeä henkilö on lausunut kolmannen virkkeensä ennen kuin koko miljöö unohdetaan ja seuraava tuodaan esille.
Tekijöidensä mukaan yli 600-sivuinen käsikirjoitus on kyllä helppo uskoa, sillä Wachowskien luoma maailma on pikkutarkasti suunniteltu jokaista piirua myöten ja se on pienoisista hupaisuuksista huolimatta todella mielenkiintoinen ja tutkimisen arvoinen. Sen sijaan, kuinka monta sivua tuosta lukemasta on oikeasti käytetty itse tarinankerrontaan, on sitten asia erikseen. Hahmot jäävät nimittäin kauttaaltaan ohuiksi, juonenkäänteet ovat ilmeisen päälle liimattuja ja kehitys niin tarinan kuin henkilöiden osalta on naurettavan suoraviivaista. Nouseva Jupiter kaipaisikin ennen kaikkea tilaa kehittyä rauhassa, useamman elokuvan – tai jopa kirjasarjan – voimin, sillä nyt ohjaajat vain matkaavat mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen esitelläkseen kaikki luomansa hienoudet.
Visuaalisesti ja maailmasta uhkuvan potentiaalinsa osalta elokuva lunastaakin osansa. Wachowskien esteettinen silmä on aina ollut kiinnostavan omaperäinen, eikä Nouseva Jupiter tee poikkeusta sääntöön. Jupiterissa sijaitseva valtakunta, Douglas Adamsilta kopioitu byrokraattien kaupunki sekä muut visuaalisesti häikäisevät lokaatiot ja rodut huokuvat historiaa, vaikka niitä ei koskaan vaivauduta kertomaan. Näinkin rohkea lähestymistapa olisi muutoin hatunnoston arvoinen suoritus, elleivät tekijät varta vasten alleviivaisi omaa haluaan esitellä maailmaa paljon enemmän, jos vain ennättäisivät.
Juonellista onttoutta ja paikasta toiseen ravaamista lieventää tosin hieman se, että elokuva on pääosin yhtä toimintakohtausta toisen perään. Vaikka sommitelmien osalta ollaankin kadotettu The Matrixin tyylitelty sarjakuvaestetiikka, ei Nousevan Jupiterin vauhdikkaista ryminöistä puutu rytmi saati tulivoima. Koreografian ja omaperäisyyden osalta fyysisesti selkeästi toisistaan eroavien rotujen tuoma lisämauste taistelutyyleihin sekä niin lähikontaktissa, ilmassa kuin avaruudessakin käyty toiminta ovat mukavan monipuolista katsottavaa.
Nouseva Jupiter on kuvankaunista kaaosta. Wachowskin sisarusten luoma maailma on ilmiömäisen yksityiskohtainen, mutta valitettavasti omalle työlleen sokaistunut kaksikko sortuu sivuuttamaan tarinankerronnan kokonaan ja tyytyy sen sijaan vain esittelemään kättensä jälkiä.
TEKNISET TIEDOT
Julkaisu tarjoaa vakuuttavaa katsottavaa niin 2D- kuin 3D-muodossaan. Maanläheisestä ja enimmäkseen kovin tummanpuhuvasta paletistaan huolimatta elokuva loistaa kirkkaissa värisävyissä, jotka piirtyvät kankaalle ilman virheen hitustakaan. Mustan taso pysyy samaan tapaan pääosin erinomaisena, mutta kuvan todellinen helmi syntyy sen ääriterävästä annista. Elokuvasta voi olla montaa mieltä, mutta Wachowskin sisarusten detaljien täytteisestä visiosta ei; niin hahmot, lavasteet kuin lokaatiot erottuvat edukseen pikkutarkkoine yksityiskohtineen.
3D-kuva ei onneksi vähennä terävyyttä tai väriantia liiaksi, vaan ulosanti on kauttaaltaan erinomainen. Syvyysvaikutelma on lasien kanssa erinomainen ja herättää kohtaukset todella eloon, mutta valitettavasti paikoin hektiseksi yltävät ja monesti hämärässä tapahtuvat toimintakohtaukset kärsivät ylimääräisten linssien tummennuksesta. Vika on tosin enimmäkseen nopeatempoisessa leikkauksessa, eikä niinkään 3D:ssä, mutta ongelma on silti läsnä – etenkin yksityiskohtien puuroutumisen osalta.
Dolby Atmos tukee ilmiömäisesti elokuvan suureellista toimintaa ja kokoa niin aktiivisella tilaerottelulla kuin tuntuvilla matalilla taajuuksilla. Takakanavat toistavat kohtauksia tukevat sävellykset nuotin tarkasti samanaikaisesti, kun muut tehosteet toistetaan erinomaisen paikannuksen sävyttämänä juuri niiden oikeasta tulokulmasta. Dynaamista kokemusta täydennetään aggressiivisella alapäällä, joka tuo niin toimintakohtauksiin kuin valtavien avaruusaluksien liikkeisiin tuntuvaa presenssiä ja vakuuttavuutta. Ääripäiden balanssi on silti erinomaisesti kohdallaan, eikä yksikään tehoste huku toisen alle tarkoituksetta.
Seitsenkohtaisen lisämateriaalipuolen aloittavat päähenkilökaksikkoon keskittyvät Jupiter Jones: Destiny is Within Us ja Caine Wise: Interplanetary Warrior, joissa tekijät keskustelevat hahmoista, näiden tarinakaaresta sekä näyttelijävalinnasta. Samainen itse kehuskelu yltää lopulta myös ohjaajiin seitsemän minuuttisessa The Wachowskis: Minds Over Matter -koosteessa, jossa näyttelijät kehuvat ohjaajien visuaalista silmää, tyylitietoutta ja taitoa.
Worlds Within Worlds Within Worlds on kymmenminuuttinen dokumentti elokuvassa nähtävistä kulttuureista, planeetoista ja hahmoista, joiden taustoihin tekijät syventyvät hivenen elokuvaa paremmin. Genetically Spliced jatkaa teemaa keskittyen tarinan geenimuunneltuihin otuksiin. From Earth to Jupiter (And Everywhere in Between) tarkastelee puolestaan juonen monipuolisia sukuliitoksia, poliittisia kuvioita ja maailmoja näiden välillä. Kolmikko edustaa lisämateriaalipuolen parempaa antia.
Lisämateriaalipuolen päättää niin ikään kymmenminuuttinen Bullet Time Evolved, jossa keskitytään elokuvan toimintakohtausten rakentamiseen niin idea- kuin käytännön tasolla. Erityistä huomiota saavat painovoimaa uhkaavat liitokengät ja näiden toteutus.