MEDIA
Miehet rakastavat naisia, mutta vielä enemmän he rakastavat autoja, toteaa Hesketh Racing -tallin omistava Alexander Hesketh Ron Howardin ohjaaman Rush-elokuvan alussa. Epäilyttävästi nopeiden ja vimmaisten pintakiiltoa kerronnan kustannuksella henkivä kommentti jää onneksi vain irtonaiseksi lausahdukseksi Peter Morganin taidokkaassa käsikirjoituksessa. Rush kyllä nappaa oman osansa F1-kisojen vauhdin ja naisten huumasta, mutta keskittää silti voimansa radan ulkopuolelle kahteen päähenkilöönsä.
1970-luvun Formula 1 -kuljettajien, James Huntin ja Niki Laudan, keskinäisestä kisailusta ja vuoden 1976 dramaattisen kauden ympärille rakennettu Rush on bensankatkuiseen kehykseen sijoitettu laadukas henkilödraama. Pelimiehenä tunnetun hulivili Huntin ja tiukan ammatillisella otteella moottoriurheiluun suhtautuvan Laudan välisestä eripurasta luodaan paitsi toverillista kinastelua myös syvempää tarkastelupintaa kuolemaa uhkaavien kisailijoiden psyykkeestä.
Tästä näkökulmasta saadaan yksi kriittinen osa elokuvan nimeksi valkatun Rushin monimerkityksellisyydestä. Yhtäältä sana kuvaa sitä kiirettä ylittää ensimmäisenä maaliviiva ja siihen tarkoitukseen suunniteltuja satojen kilometrien tuntivauhdilla kulkevia formula-autoja, mutta toisaalta elokuva pyrkii myös tarkastelemaan sitä ajatusmaailmaa ja ennen kaikkea tunnetta, joka saa ihmiset astumaan näiden salamannopeiden metalliarkkujen kyytiin vapaaehtoisesti. Morgan ei käsikirjoituksellaan kuitenkaan saa kovin syvällistä irti tästä primitiivisen selviytymisvietin sivuun jyräävästä mekaniikasta, mutta onnistuu siitä huolimatta luomaan kaksi keskivertoa mielenkiintoisempaa ja monisyisempää hahmoa kannattelemaan elokuvaa.
Elokuvan keskiöön nousevatkin James Hunt ja Niki Lauda, joiden rooleissa Chris Hemsworth ja Daniel Brühl tekevät toisiaan tukevat mutta silti hyvin omanlaisensa suoritukset. Australialaisnäyttelijä pääsee käyttämään omaa charmiansa tulkitessaan karismaattista renttua, mutta mies tuo kuitenkin hahmoon hyppysellisen siihen kaivattua haavoittuvuutta. Brühl suorastaan loistaa tosikkomaisen Laudan roolissa, ja näyttelijän vähäsanaiset vastakommentit kirvoittavatkin suulaan Huntin seurassa naurahduksen jos toisenkin. Hyväntuulisen syljen vaihdon sijaan hahmojen paras anti on kuitenkin silloin, kun asia muuttuu vakavammaksi ja piikittely henkilökohtaiseksi, jolloin kaksikko huomaa olevansa likempänä toisiaan kuin aluksi uskoivatkaan.
Vaikka Rush on parhaimmillaan kisojen ulkopuolella, ei radalla käyty toiminta jää lainkaan puheiden varjoon. Hevosvoimia uhkuvista autoista otetaan kaikki irti sortumatta kuitenkaan liialliseen autopornoon. Moottorit, vaihdekepit ja muut genren vakio-otokset ovat kyllä läsnä, mutta Howard käyttää niitä säästeliäästi ja keskittyy olennaiseen. Lopputulos on oikeita formuloita huomattavasti jännittävämpi näytelmä, joka tosin jää jossain määrin sisarelokuviensa huimapäisten stunttien varjoon. Näyttävät kolarit ovat kuitenkin osa elokuvan tematiikkaa, ja ne esitetään realistisesti ilman turhia kikkailuja tai muitakaan ylimääräisiä efektejä.
Rush on laadukas formulaelokuva, joka ei pelkää astua kerronnassaan myös radan ulkopuolelle. Varsinaista kilpailua suurempaan osaan nousevatkin tarinan päähenkilöt, joiden sielunmaisemaa tarkastellaan erinomaisen käsikirjoituksen ja loistavien näyttelijäsuoritusten avulla.
TEKNISET TIEDOT
Teräväpiirtosiirto toisintaa elokuvan ajanhenkeä mukailevan annin kiitettävästi. Jälkikäsitelty värimaailma loihditaan ruudulle upealla sävykkyydellä, mitä tuetaan erinomaisella terävyydellä. Yksityiskohdista täyttyvä kuva viimeistellään vielä luonnollisen syvällä mustalla.
DTS-HD MA 5.1 -miksaus on kuvan lailla vakuuttava. Moniulotteinen äänimaailma toistuu hienovaraisimpiakin detaljeja myöten tarkasti ja erinomaisella tilaerottelulla. Takakanavat täydentävätkin niin seesteiset hetket kuin kisatunnelmat asiaankuuluvilla efekteillä. Myös matalat taajuudet tukevat toimintaa kunnollisella läsnäololla, vaikka itse ryminässä jää kaipaamaan hieman munakkaampaa tuntua.
Puolen tunnin mittainen Making of -dokumentti on jaettu pienempiin osiin, joissa käsitellään peruskaura tuotantoon liittyen. Toisin sanoen tekijät ja mukana olleet kertovat mietteitään elokuvan synnystä, näyttelijävalinnoista sekä kuvausteknisistä saavutuksista.
Astetta mielekkäämmäksi nousevatkin parikymmenminuuttiseen kokonaisuuteen yltävä lisäkolmikko, jotka tarkastelevat tuotannon sijaan tosimaailman tapahtumia. Näihin lukeutuvat kaksikkoa käsittelevä Meeting James Hunt and Niki Lauda, yleisesti silloista F1-skeneä tutkiva F1 Take 1: F1 Racing and the F1 Car, sekä ajanhenkeä dokumentoiva The Rock and Roll Circus.
Lisäksi levylle on tallennettu vielä kymmenminuuttisen edestä poistettuja kohtauksia.