Yksin Marsissa

Alkuperäinen nimi: 
The Martian
Julkaisuvuosi: 2015
Yksin Marsissa
K-12
Ahdistus

ARVOSANA

Elokuva: 
4 tähteä elokuvalle
Julkaisu: 
4,5 tähteä julkaisulle
Kuva: 
4,5 tähteä kuvalle
3D: 
4 tähteä 3D:lle
Ääni: 
5 tähteä äänelle
Lisämateriaali: 
2,5 tähteä extroille
Formaatti: 
Valmistusmaa: 
Julkaisija: 
Kesto: 
142 minuuttia
Ohjaus: 
Käsikirjoitus: 
Säveltäjä: 
Muuta: 
Kiitokset Fox-Paramount Home Entertainmentille arvostelukappaleesta.

MEDIA

Yksin Marsissa
Yksin Marsissa
Yksin Marsissa
Yksin Marsissa

Andy Weirin omakustanteinen tieteiskirja Yksin Marsissa saapuu valkokankaalle genren klassikoista tunnetun Ridley Scottin ohjaksissa. Humoristisen selviytymistarinan on sovittanut elokuvamuottiin Drew Goddard, jonka käsissä elämysmatka Marsiin päästään kokemaan varsin viihteellisissä ja nautinnollisissa merkeissä.

Mark Watney (Matt Damon) on yksi Marsiin lähetetyn Ares 3 -tehtävän astronauteista, jonka miehistö jättää planeetalle luultuaan tämän kuolleen kaikki yllättäneessä hiekkamyrskyssä. Selviydyttyään kuitenkin tapahtumasta hengissä, Mark huomaa olevansa yksin vieraalla, vihamielisellä planeetalla ilman riittäviä muonavarusteita saati keinoja ottaa yhteyttä Maahan. Ja seuraava Mars-lentokin on suunniteltu saapuvaksi vasta neljän vuoden päästä.

Weirin romaania mukaillen Yksin Marsissa on hivenen kevyempi tieteiskuvaus, joka tarkastelee yhden miehen selviytymisviettiä tieteellisesti hyvin todellisissa puitteissa. Avaruusjärjestö NASA:n kanssa osin yhteistyössä toteutettu tuotanto sovittaakin Scottin uutukaisen hyvin likelle todellisuutta, ja päähenkilön luonteenlujuuden ohella etualaan nostetaan tieteen ja tiedon merkitys selviytymiselle. Tieteisjargonia pelkäävien ei kannata kuitenkaan huolestua, sillä huomattavasta roolistaan huolimatta huomion varastaa persoonallinen Watney, jonka ilkikurisen sarkastinen luonne pitää katsojan viihtyneenä.

Damon tuokin hahmonsa erinomaisesti läsnä tapahtumiin, joissa toivottomalta näyttäneestä tilanteesta löytyy aina rahtunen positiivisuutta ja huumoria. Neljän vuoden pelastussuunnitelma ei suinkaan kaadu muutamiksi kuukausiksi mitoitettuun muonitukseen, vaan kyllähän osaava kasvitieteilijä nyt yhden kuolleen planeetan kääntää äkkiä viljelyskelpoiseksi. Watneyn ikään kuin suoraan katsojalle tekemät videopäiväkirjat kuljettavatkin kerrontaa pitkälti eteenpäin, ja hahmon karismaattiseen luonteeseen on helppo samaistua. Kun elokuva lisäksi tasapainottelee luonnollisesti tieteellisen annin, jännittävän selviytymistarinan ja päähenkilön humoristisen annin välillä, on lopputulos samanaikaisesti viihdyttävä että opettava.

Yksin Marsissa edustaakin omalta osaltaan viimeaikoina pienoisen renessanssin kokenutta tieteisgenreä, jossa avaruus ja sen valloitus on nostettu esille realismin kautta. Kuten Interstellar tai Gravity sitä ennen, myös Yksin Marsissa onnistuu luomaan tiukan fysiikanlakeja noudattavista puitteista huikean jännittävän elämyksen, joka herättää katsojan sisäisen tutkimusmatkailijan vuosikymmenten kestäneiltä unilta. Marsin ollessa viimeaikoina vielä myös mediaseksikäs aihe, toimii Scottin uutukainen erityisen hyvänä innoittajana nostaa katse jälleen tähtiin ja tulevaisuuteen – elokuvan selviytymispohjaisesta juonesta huolimatta.

Visuaalisesti elokuva tarjoaa myös kauniin minimalistista katsottavaa. Ohjaajan aiemmista tuotannoista poiketen fokus on nimenomaan askeettisuudessa, mikä toimii kerronnan eduksi. Punaisen planeetan kuollut pinta ja tutkimusaseman yksinkertaiset puitteet keskittävät huomion päähenkilöön, jonka rinnalle nostetaan elokuvan jälkimmäisellä puoliskolla myös NASA:n käynnistämä pelastusoperaatio. Rinnakkain kulkevat tarinakokonaisuudet tukevatkin hienosti toisiaan ja jatkavat tieteellä tuettua selviytymisteemaa aivan loppuun asti. Vaikka kerronnassa itsessään ei oikeastaan mitään vikaa olekaan, olisi aihe ollut otollinen myös hieman psykologisempaan käsittelyyn esimerkiksi yksinäisyydestä ja sen pitkäaikaisesta vaikutuksesta. Nyt mokoma kuitataan lähinnä – äärimmäisen onnistuneen – huumorin kautta menemättä pintaa syvemmälle.

Yksin Marsissa on viihdyttävä tieteiselokuva, jonka humoristinen ote aiheeseen on yllättävän mutta samanaikaisesti genressään hyvin piristävä lisä. Viimeistelty tuotanto ja onnistuneet näyttelijäsuoritukset takaavat myös sen, että tuotanto pitää kokonaisvaltaisesti otteissaan alusta lähtien.

TEKNISET TIEDOT

Julkaisupäivä: 
08.02.2016
Aluekoodi: 
Kuvasuhde: 
Ääniraita: 
Tekstitys: 
Testilaitteisto: 
Sony KDL-46HX903 | Marantz SR5005 | PS4 | Wharfedale 9.1 x 4, Wharfedale 9CS x 1, Wharfedale SW150 x 1

Julkaisu toistaa digitaalisesti kuvatun annin ansiokkaasti läpi elokuvan. Terävyys säilyy kauttaaltaan hetkittäisistä poikkeuksista huolimatta erinomaisena ja tarjoilee lukuisia yksityiskohtia niin lähi- kuin kauko-otoksissa upean syvyyden tukemana. Jälkikäsitellyt värisävyt toistetaan niin ikään luonnollisina, eikä mustan tasossa ole moitteen sijaa.

3D-puoli ruksii samat plussat ilman selviä negatiivisuuksia. Ääriterävä kuva tarjoaa upeaa katsottavaa myös lasit päässä, ja kolmas ulottuvuus tuo moniin kohtauksiin todentuntuista syvyyttä. Vaikutelma ei ole aina järin onnistunut, mutta etenkin NASA:n tiloissa sekä Marsin päällä olevat hetket vakuuttavat.

DTS-HD MA 7.1 -miksaus tarjoaa elävän ja immersiivisen kuuntelukokemuksen. Tilakäytön osalta ääniraita yltää parhaimpaan kaikkein kaoottisimpien hetkien aikana, jolloin kuuntelutila ympäröidään vakuuttavin kääntein niin ala- kuin yläpään osalta. Matalia taajuuksia hyödynnetään muutoinkin onnistuneesti kautta linjan. Elokuva sisältää tosin paljon myös hyvin seesteisiä hetkiä, jotka onnistuvat vakuuttamaan yhtälailla.

Signal Acquired: Writing and Direction on kymmenminuuttisesta kestostaan huolimatta mielenkiintoinen katsaus Andy Weirin kirjan ja sen valkokangassovituksen taustoihin, joista olisi mieluusti kuullut lisää. Sen sijaan Occupy Mars: Casting and Costumes on puolestaan vartin mittainen selkääntaputteluvideo, jossa käydään löyhästi läpi elokuvan pääosaesittäjät hahmoineen sekä sivutaan pikaisesti puvustusta.

Julkaisun loput lisämateriaalit ovat elokuvan sisäiseen maailmaan sijoittuvia dokumentteja. Ares III: Refocused on hyvin rakennettu, vajaa 20-minuuttinen paljastusdokumentti, joka syventyy Mark Watneyn pelastusoperaation taustalla olleisiin ristiriitoihin NASA:n johdossa.

Valitettavasti huomattavasti lyhyemmät Ares III: Farewell sekä The Right Stuff eivät pääse tuotantoarvossaan saati mielenkiinnossa samalle tasolle, vaan ne koostuvat lähinnä Ares III -lennon miehistön esittelystä ja näiden arjesta. Ares: Our Greatest Adventure antaa puheenvuoron Neil de Grasse Tysonille, joka juontaa kuvitteellisen Startalkin episodin tulevaisuudesta, kun taas Leave Your Mark ja Bring Him Home ovat lyhyitä mainospätkiä elokuvan päähenkilöön keskittyen.

Lopuksi levylle on tallennettu reilun seitsemän minuutin edestä pilalle menneitä kohtauksia sekä tuotantogalleria.