MEDIA
Pariisin maanalaisissa katakombeissa uskotaan sijaitsevan yli kuuden miljoonan ihmisen jäänteet. Reilun kolmensadan kilometrin pituinen luolastoverkosto toimii miljöönä myös ensimmäisen persoonan kuvaustekniikkaa hyödyntävälle As Above, So Below -kauhuttelulle, jossa joukko nuoria matkaa yhä syvemmälle katakombin pimeyksiin etsiessään myyttistä viisasten kiveä.
John Erick Dowdlen ohjaama ja yhdessä Drew Dowdlen kanssa käsikirjoittama As Above, So Below seuraa temaattisesti Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän kirjan sivuja yhdistäessään alkemiasta tutun myytin kauhugenrelle tyypillisiin elementteihin. Käytävä käytävältä yhä helvetillisemmäksi muuttuva elokuva jättää tosin muiden lajitovereidensa kanssa juonen pitkälti taka-alalle keskittyessään luomaan tunnelmaa ja säikähdyksiin perustuvaa kauhua. Sekin vähäinen tematiikka, jonka käsikirjoitus esittelee, selitetään puhki pääosaa esittävän Perdita Weeksin hahmon kautta.
Dokumentiksi puettu elokuva sukeltaakin katakombeihin näyttelijöiden silmin kuvaten tapahtumia näiden päihin asetettujen ja yhden matkaan tarttuvan kameran voimin. Klaustrofobinen ympäristö tuodaankin näin entistä likemmäksi katsojaa, joskaan kuvauskeino ei saavuta samanlaista ahdistusta kuin esimerkiksi ahtaanpaikankammon ympärille rakennettu Neil Marshallin kauhuttelu The Descent. Lähinnä tyylikeino aiheuttaa vain päänsärkyä.
Dowdlet luottavat nimittäin kaaoksen ja epätietoisuuden epäpyhään liittoon, jolloin ympäröivistä kauhuista saadaan viitteitä vain lyhyin väläyksin ja pääosin vain äänimaailmaan tukeutuen. Villisti päässä keikkuvat kamerat tallentavatkin minuuttitolkulla sekavaa ja ympäriinsä heiluvaa materiaalia, jossa päähenkilöt juoksevat ympäriinsä pimeässä tai mulkoilevat toistensa pärstävärkkejä. Kokemus on kaukana kauhistuttavasta, vaikka elokuva onnistuukin tarjoamaan muutamat varsin onnistuneet säpsähdykset. Kauhun tasapaino on kuitenkin enemmän kallellaan äänitehosteisiin, mutta valitettavasti nekään ei onnistu herättämään katsojan primäärisiä tunteita omassa pääkopassa.
As Above, So Below katoaa samaan nopeasti unohdettavien kauhuelokuvien joukkoon kuin niin moni seuralaisistaan. Aidoista kuvauspaikoista huolimatta tekijät eivät yksinkertaisesti onnistu lypsämään rainallaan yhtään aitoa kauhua.
TEKNISET TIEDOT
Julkaisu tarjoaa alkuperäislähteelle uskollisen kuvan, mikä ei tosin käänny laadullisesti järin onnistuneeksi anniksi. Jatkuvasti heiluva ja sinne tänne kohdistettu kuva on terävyyden osalta erinomainen silloin harvoin, kun se pysyy paikallaan. Mustan tasot ailahtelevat toistuvasti, ja värit pysyvät maltillisen harmaasävyisinä. Kuva on toisin sanoen tasan niin hyvä kuin lähdemateriaali siihen pystyy.
DTS-HD MA 5.1 -miksaus ei onneksi noudattele autenttisuutta, vaan tarjoaa kuvausvälineistä riippumattoman immersiivisen äänimaailman, joka kimpoilee kotiteatteriympäristössä vakuuttavin säikein. Tilaääniä hyödynnetään hivenen miten sattuu, mutta ne sointuvat pääosin juuri niin vaimeina tai terävinä kuin tekijät ovat sen tarkoittaneetkin. Kokonaisuus on moniulotteinen ja varsin onnistunut.
Inside As Above So Below on neliminuuttinen mainosvideo, jossa tekijät kertovat aidoilla kuvauspaikoilla kuvaamisen haasteista ja elokuvasta.