MEDIA
Marraskuussa 1979 laajalti uutisoidussa Iranin pankkivankikriisissä joukko islamilaisia opiskelijoita valtasi Teheranin Yhdysvaltain Iranin suurlähetystön ja kaappasi sen 52 työntekijää vangeikseen. Toisella puolella lähetystöä kuusi henkilöä ennätti paeta paikalta ja piiloutua Kanadan suurlähettilään taloon. Varsinaisen kriisin kestäessä 444 päivää, nämä kuusi työntekijää onnistuttiin tuomaan kotiin jo vuoden 1980 alussa uskaliaassa pelastusoperaatiossa, jota johtivat tiedustelupalvelu CIA ja Kanadan hallitus.
Suunnitelman taustalla oli CIA-agentti Tony Mendez, jonka idea oli kuljettaa suurlähetystötyöntekijät pois maasta naamioituneena kanadalaiseksi filmiryhmäksi. Jotta hämäys saatiin uskottavammaksi, sitä varten luotiin kokonainen elokuvastudio ja kuvitteellinen tieteiselokuva, jota markkinoitiin Hollywoodissa maskeeraaja John Chambersin ja hänen ystävänsä Robert Sidellin nimellä. Uskomattomalta kuulostava tarina on myös Ben Affleckin Oscar-palkitun ohjaustyö Argon takana.
Chris Terrion käsikirjoitus perustuu Mendezin The Master of Disguise -kirjaan sekä Joshuah Bearmanin artikkeliin The Great Escape. Juoni ottaa jonkin verran vapauksia todellisuuden suhteen, lähinnä muokatessaan tarinaa elokuvaformaatille sopivampaan ja tiiviimpään muotoon. Tiukka kaksituntinen onkin malliesimerkki vetävästä trilleristä, jossa jännitys luodaan taidokkaan ohjauksen ja rakenteellisesti eheän kerronnan avulla.
Affleck on vakuuttanut kameran takana jo ensiohjauksestaan Gone Baby Gonesta lähtien, mutta Argossa miehen peräänantamattomuus autenttisuuden suhteen ja selkeä visio tuovat kerronnan kokonaan toiselle tasolle. Elokuvan esittämä 1970- ja 1980-luvun taitteen ajankuva on niin lavastuksen kuin puvustuksenkin osalta ilmiömäisen lähellä todellisuutta, mitä korostetaan jälkituotannossa tehdyillä kuvateknisillä ratkaisuilla. Tämän vuosituhannen elokuvaksi Argo näyttää siltä, kuin se olisi kuvattu tapahtumahetkellä, mikä tuo kerrontaan tiettyä dokumentaarisuutta.
Todelliset taitonsa ohjaajana Affleck näyttää virtuoosimaisena tunnelmanluojana. Pelastusoperaation kulku kuvataan hienovaraisesti ja harkiten ilman ylimääräisiä takaa-ajoja tai muita genrelle tyypillisiä kliseitä – erästä lopun kohtausta lukuun ottamatta. Hiostava piinaavuus luodaan sen sijaan usealla eri tasolla etenevän kerronnan sekä arvaamattoman ilmapiirin avulla, jotka vetävät katsojan osaksi hahmojen kokemaa jännitysnäytelmää. Epäilyttävät katseet, alati kasvava pelko ja vääjäämättä kohti paljastusta tikittävä kello rakentavatkin suorastaan kouriintuntuvan tunnelman, joka ei päästä otteistaan kuin aivan viime hetkellä.
Elokuvan tulkkeina nähdään vakuuttava ensemble huippuluokan näyttelijöitä, jotka tukevat tulkinnoillaan paitsi toisiaan myös varsinaista käsikirjoitusta nousematta erityisemmin muita enemmän esille. Tämä solidaarisuus heijastuu myös osana tunnelmaa, sillä yksilöllisten näyttelijäsuoritusten sijaan fokus säilyy oikeaoppisesti itse kerronnassa.
Operaation suunnitelleen Tony Mendezin roolin tulkitsee Affleck itse. Näyttelijän nöyrä suoritus nojaa vahvasti agentin päänsisäiseen kommunikaatioon, mikä näkyy ruudulla enimmäkseen hahmon silmien kautta. Bryan Cranston tuo sopivasti särmää ja tarvittaessa aggressiivisuutta CIA:n työnjohtajana, kun taas hennon komediallisen säikeen elokuvaan antavat Hollywood-väkeä esittävät John Goodman ja Alan Arkin. Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham ja Kerry Bishé nähdään pakoon päässeenä kuusikkona, ja Victor Garber puolestaan heidät suojiinsa ottavana Kanadan suurlähettiläänä.
Argo on todellinen taidonnäyte molemmin puolin kameraa viihtyvältä Ben Affleckilta. Tiivistunnelmainen trilleri on rakenteeltaan eheä ja kerronnaltaan upeasti etenevä trilleri, joka nousee kevyesti yhdeksi vuoden 2012 parhaimmista elokuvista.
TEKNISET TIEDOT
Jälkituotannossa käsitelty kuva on upeaa katsottavaa. Värimaailmaltaan sekä teknisesti 1970-luvun elokuvatuotantoa henkivä ulkoasu toistuu kuitenkin nykymittapuita tyydyttävällä tasolla. Tarkkuus on suurimmaksi osaksi ensiluokkaista, joskin paikoitellen aivan kuvan äärirajoilla on havaittavissa selkeää pehmeyttä. Syvät mustat ja rikkaat värisävyt antavat sen sijaan parastaan luodessaan autenttisen oloisen maailman. Tavoiteltua filmimäisyyttä korostetaan hentoisella rakeisuudella.
DTS-HD MA 5.1 -ääniraita on ärhäkkä ja intensiivinen kokemus. Immersiivinen tilanluonti aloitetaan elokuvan ensihetkistä lähtien. Valtava mielenosoitus levittäytyy taidokkaasti ympäri kotiteatteria, ja miksaus toistaa pienimmätkin detaljit upealla tarkkuudella. Matalat taajuudet tukevat niin hienovaraisia elementtejä kuin lentoturbiineiden mahtavaa mylvintää erinomaisella presenssillä. Sama vakuuttava kolmiulotteinen ääniympäristö toistuu läpi elokuvan.
Declassified-julkaisu sisältää levylle sullotun lisämateriaalin lisäksi oheiskrääsää. Näistä kattavin on 64-sivuinen tuotantokirja, joka sisältää informaatiota elokuvasta ja siinä mukana olleista henkilöistä. Mukana on laitettu lisäksi seinälle ripustettavaksi on tarjolla kaksi eri julistetta: toinen elokuvassakin nähtävän tieteiselokuva Argon juliste ja toinen pelastusoperaation kulkua seuraava kartta. Lopuksi tarjolla on vielä Ben Affleckin esittämän Tony Mendezin CIA-kulkukortti.
Kuva kuvassa -toimintoa hyödyntävä Eyewitness Account antaa äänen operaatiossa oikeasti mukana olleille henkilöille ja tuo elokuvaan upean, todellisen kerroksen. Tony Mendezin lisäksi raidalla kuullaan muun muassa silloista Yhdysvaltain presidentti Jimmy Carteria, Mark ja Cora Lijekiä, Bob Andersia sekä Lee Schatzia. Rescued from Tehran: We Were There on sen sijaan parituntisen Eyewitness Accountin parikymmenminuuttiseksi leikelty kooste, jossa operaatioon osallistuneet henkilöt kertovat lyhyesti tapahtumien etenemisestä.
Kommenttiraidalla Ben Affleck ja Chris Terrio käsittelevät perusteellisesti elokuvansa saloja, kuvausteknisiä ratkaisuja ja tarinan fiktiivisiä elementtejä. Kaksikon sanailu saattaa olla hetkittäin melko kuivaa, mutta heidän asiapitoisuus ja mielenkiintoiset anekdootit tekevät raidasta kannattavaa kuunneltavaa.
Absolute Authenticity on kymmenminuuttinen pätkä, jossa tarkastellaan elokuvan ja Affleckin pyrkimystä mahdollisimman realistiseen visioon. The CIA and Hollywood Connection käsittelee puolestaan pinnallisesti operaation Hollywood-osuutta. Elokuvan tuotantoon keskittyvää, syväluotaavaa dokumenttia jää kaipaamaan.
Escape from Iran: The Hollywood Option on miltei tunnin mittainen, vuonna 2005 julkaistu dokumentti, jossa 25-vuotisjuhlaansa viettävä operaatio käydään läpi mukana olleiden henkilöiden kommentoimana.
Declassified-julkaisun ylimääräinen lisämateriaali on tallennettu toiselle levylle. Kymmenminuuttinen Argo Declassified käsittelee lyhyesti elokuvaksi päätyneen CIA-operaation julkistamisen syitä. Ben Affleck's Balancing Act on lyhyydestään huolimatta uuden annin paras setti, jossa tarkastellaan tuotannon haastavaa tasapainoa komediallisten ja dramaattisten kohtausten välillä, musiikkivalintoja sekä Affleckin toimintaa molemmin puolin kameraa.
A Discussion with the Cast of Argo koostuu valitettavasti vain muutamista pätkistä järjestetystä Q&A-tuokiosta, jossa tekijät keskustelevat elokuvasta. Kymmenminuuttisen tuokion aikana kuullaan muutamia hauskoja anekdootteja, miksi onkin valitettavaa, ettei koko settiä ole laitettu mukaan. Reilu kymmenminuuttinen Tony Mendez on Tony Mendez antaa puheenvuoron puolestaan itse operaation toteuttajalle, joka kertoo urastaa CIA:ssa, omista taidoistaan ja itse operaatiosta.
Jälleen kymmenen minuutin tietämille yltävä The Istanbul Journey kertoo tuotantoryhmän kuvauskokemuksista ja -ongelmista Turkin puolella olleista kuvauksista, kun taas Argo F*** Yourself on lyhyt minuutin mittainen kooste elokuvan lentävästä lauseesta.