MEDIA
Simo Halisen ohjaama Kerron sinulle kaiken on poikkeuksellinen ja samalla täysin tavanomainen teos suomalaisessa elokuvakerronnassa. Leea Klemola esittää Maaritia, sukupuolensa vastikään korjannutta henkilöä, jonka luontainen päätös olla oma itsensä on ajanut naisen entisen elämänsä ulkopuolelle ja rakkaittensa ulottumattomiin. Uutta sykettä nykyiseen tilanteeseen saapuu kuitenkin avioliitossa olevan Samin (Peter Franzénin) muodossa, ja hetken asiat tuntuvat jälleen luistavan.
Kerron sinulle kaiken ei ole elokuva transsukupuolisuudesta, mutta se on elokuva erilaisuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Halisen käsikirjoitus kiertää tosin kaukaa odotettavissa olevat kliseet ja käsittelee teemoja kuin mitä tahansa muuta aihetta. Jopa poikkeuksellisemmin, sillä elokuvan päähenkilöt on kirjoitettu aidoiksi ihmisiksi, jotka osaavat suomalaisittain harvinaisemmin ihan keskustella asioista. Maaritin seksuaalisuutta ei esitetä missään vaiheessa elokuvaa minään suurena yllätyksenä – hän suorastaan aloittaa kaikki keskustelut olemalla täysin avoin – mutta tietoon kyllä reagoidaan hyvin eri tavoin.
Valitettavasti tässä vaiheessa Halinen tekee perustavanlaatuisen virheen, jonka tarkoituksena on eittämättä alleviivata Suomessa vallitsevaa suvaitsemattomuutta, mutta joka saa elokuvan tuntumaan hyvin keinotekoiselta. Maarit ja Sami on kirjoitettu upean eläviksi ja ristiriitaisiksi persooniksi, jotka tuntuvat ja käyttäytyvät aidosti. Sen sijaan kaikista muista elokuvassa nähtävistä henkilöistä on lähes järjestään tehty muodottomia karikatyyrejä, joiden ainoa funktio on solvata päähenkilön erilaisuutta vain solvaamisen vuoksi. Yhden henkilön vielä ymmärtäisi, mutta kun sama luonnottomuus koskee oikeastaan kaikkia sivuhenkilöitä entisistä perheenjäsenistä, työnantajasta, opiskelijoista ja kaiken lisäksi vielä virkavallasta lähtien, jää elokuvalta kaipaamaan sitä samaa aiheen hienovaraista käsittelyä kuin kahden päähenkilön tapauksessa. Ja on jokseenkin mautonta, että se ainoa ystävällinen tuttavuus on niin ikään vähemmistöryhmää edustava nuorukainen.
Tästäkin huolimatta Kerron sinulle kaiken käsittelee erilaisuutta tahdikkaasti, eikä nosta sitä korostetusti esille, ellei kerronta sitten eksy edellä mainittujen sivuhenkilöiden tykö. Maaritin ja Samin väliset kohtaukset ovat tunnelmallisia ja täynnä latausta niin henkilökemioiden kuin temaattisten taustojen vuoksi. Heidän tunteensa ovat aitoja, mutta silti ristiriidan voi aistia Samin kasvoilta. Ei tosin ainoastaan sukupuoleen liittyvän, vaan myös avioliitton pettämistä koskevan. Ria Katajan esittämä Julia-vaimo jää muiden sivuosien tapaan kuitenkin hyvin teennäiseksi hahmoksi, jonka tarinankaari käy loppua kohden entistä päättömämmäksi.
Klemolan vahva suoritus kannattelee pitkälti koko elokuvaa, ja näyttelijä tuo hahmoonsa lämpöä, itsevarmuutta ja piristävää avoimuutta. Maarit ei kuitenkaan ole missään tapauksessa peloton, päinvastoin, mutta hänen päättäväisyytensä ja tieto haluamastaan tuo samassa rohkeuden nostaa vaikeatkin asiat esille, vaikka ne saattaisivat satuttaa. Piirre, jonka itse kunkin soisi ottaa omakseen. Tällöin elokuva on myös aidoimmillaan ja parhaimmillaan, eikä se silloin kerro suinkaan suvaitsevaisuudesta tai erilaisuudesta, vaan ihmisestä, joka tahtoo rakastaa ja tulla rakastetuksi – aivan niin kuin me kaikki.
Kerron sinulle kaiken on laadukas suomalainen draamaelokuva, jonka hienot temaattiset taustat onnistutaan miltei tuhoamaan teennäisillä sivuhenkilöillä. Onneksi Leea Klemolan vahva roolisuoritus ja hyvin kirjoitettu hahmo pelastavat paljon.
TEKNISET TIEDOT
Julkaisu toistaa elokuvan sävykkään maailman erinomaisesti. Tarkkuus nostaa esiin monia yksityiskohtia, vaikka kuva itsessään ei terävyydeltään yllä aivan standardin kärkeen. Antia tukee kuitenkin realistinen ja upein säikein toistuva väripaletti, jonka maanläheisiä sävyjä tuetaan myös hieman rikkaammilla yksityiskohdilla. Mustan tasot säilyvät pääsääntöisesti hyvällä tasolla.
DTS-HD MA 5.1 –miksaus hoitaa hienovaraisesti elokuvan rauhallisen äänimaailman. Dialogipainotteinen kerronta keskittyy pääasiallisesti etukanaviin, jotka toistavat sinne saapuvan signaalin selkeästi. Tilakanavia hyödynnetään enimmäkseen sävellysten tueksi, mutta toisinaan kohtausten taustamelu viriää luonnollisen oloisesti taakse.