MEDIA




Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta. Toisinaan mies ei ole edes oma, kuten Ritesh Batran ohjaamassa ja käsikirjoittamassa The Lunchboxissa, jossa avioliittoonsa ruualla piristystä hakevan Ilan (Nimrat Kaur) lounasrasia päätyy lähettipalvelun virheen vuoksi vahingossa väärälle miehelle (Irrfan Khan). Väärinymmärryksenä alkava tapahtuma johtaa lopulta näiden kahden väliseen kirjeystävyyteen, jonka välityksellä osapuolet jakavat tuntojaan ja ajatuksiaan.
Otollisesti romanttisen komedian juonelta kuulostavasta premissistä huolimatta The Lunchbox on kaukana perinteisen siirappisesta kerronnasta ja yksiulotteisista hahmoista. Batran loihtii ruudulle omalla tapaa vähäeleisen mutta elämänmakuisen kuvauksen kahdesta yksinäisestä ihmisestä, eläkkeelle jäävästä leskestä ja tyytymättömässä avioliitossa elävästä nuoresta naisesta, jotka löytävät toisistansa oman elon tyhjyyden täyttävän keskustelukumppanin.
Vaikka kaksikon välille muodostuu aikanaan myös tunteita, pitää ohjaaja kerronnan maanläheisenä: kirjeiden kautta muodostuva fantasiamaailma on juuri sitä, fantasiaa, ja kummatkin vastaanottajat sen tiedostavat. Kuvitelmilla on kuitenkin omanlainen eheyttävä vaikutus, minkä avulla Batra ympäröi elokuvan lämpöä hohkavalla auralla. Tietynlaisen anonymiteetin kautta päähenkilöt pystyvät myös avautumaan vapaammin unelmistaan, peloistaan ja näkemyksistään – aivan kuten nykypäivän verkostoituneessa yhteiskunnassa.
Fantasian eheyttävä vaikutus näkyy myös päähenkilöissä, ja etenkin Khanin tulkitsemassa Saajanissa. Vaimonsa menetettyään erakoitunut mies joutuu päästämään seuraansa aluksi ärsyttävältä tuntuvan Shaikhin (Nawazuddin Siddiqui), jonka on määrä korvata tämä työpaikalla. Miesten väliseen suhteeseen – samoin kuin Saajanin ja tämän kirjeystävän – sisältyy paljon pienimuotoista huumoria, kun hiljainen erakko joutuu avaamaan kuplaansa vähitellen molemmille.
The Lunchbox on lämminhenkinen ja sydämellinen kertomus kahdesta yksinäisestä sielusta, jotka löytävät toisistaan keskustelukumppanin yksittäisen sattuman kautta.
TEKNISET TIEDOT
Intialainen värikkyys saa ylimääräisen säväyksen onnistuneen teräväpiirtosiirron ansiosta. Yksityiskohtainen anti toistetaan upealla tarkkuudella läpi elokuvan, eikä värisävyissäkään ole moitittavaa. Myös mustan taso säilyy vakaana.
Dialogivahva ääniraita toistuu selkeästi DTS-HD MA 5.1 -miksauksen välityksellä. Takakaiuttimet saavat aktiivisuutta elävän musiikin ja kiireisen kaupunkielämän toistamiseksi, mutta muutoin tiukasti etukanaviin keskittynyt äänimaailma sointuu luonnollisena ja kauniina.