Equalizer, The

Alkuperäinen nimi: 
The Equalizer
Julkaisuvuosi: 2014
The Equalizer
K-16
Ahdistus
Väkivalta

ARVOSANA

Elokuva: 
3 tähteä elokuvalle
Julkaisu: 
4,5 tähteä julkaisulle
Kuva: 
4 tähteä kuvalle
Ääni: 
5 tähteä äänelle
Lisämateriaali: 
2,5 tähteä extroille
Formaatti: 
Valmistusmaa: 
Julkaisija: 
Kesto: 
132 minuuttia
Ohjaus: 
Käsikirjoitus: 
Säveltäjä: 
Muuta: 
Kiitokset Universal Sony Home Pictures Entertainmentille arvostelukappaleesta.

MEDIA

The Equalizer
The Equalizer
The Equalizer
The Equalizer

1980-luvun rikossarja The Equalizer taipuu pari vuosikymmentä myöhemmin tiiviimpään elokuvamuottiin. Antoine Fuquan ohjaama toimintaraina tuo klassikkosarjan ydinidean nykypäivään eräänlaisena syntytarinana, jossa Denzel Washingtonin esittämä Robert McCall löytää tasapainottavan tarkoituksensa tarkoituksettomassa maailmassa.

Richard Wenkin käsikirjoitus ei tosin suotta kiirehdi toimintansa suhteen, vaan kerronta rakennetaan pikemminkin eräänlaisen hahmokuvaelman kautta. Washingtonin tulkitsema McCall jää katsojille etäiseksi ja salaperäiseksi hahmoksi, jonka pienet, pakonomaiset piirteet sekä ohjaajan metatason kerronta toimivat vihjeinä tämän mysteerin selvittämiselle. Samaan aikaan Fuqua kuitenkin ohjaa elokuvaansa hiljalleen kohti toiminnallisempia uria, jotka tosin herättävät vain entistä useampia kysymyksiä esittämästään päähenkilöstä.

The Equalizer on monella tapaa maltillisen miehen toimintaelokuva, sillä yksittäisiä sykähdyksiä lukuun ottamatta elokuva etenee lähinnä omalla painollaan. Toisaalla McCall etsii itseään ja tarkoitustaan, vähän kuten supersankarit näiden syntytarinoissaan, samaan aikaan, kun Marton Csokasin esittämä palkkatappaja kokoaa yhteen vihjeitä taannoisen työnantajansa toimistolla tapahtuneen verilöylyn tekijästä. Ennen pitkään näiden kahden alansa ekspertin tiet kohtaavat, jolloin raina muuttuu huomattavasti suorasukaisemmaksi rymistelyksi.

Toiminta pidetään tosin tiukasti maanläheisenä, vaikka McCallin kyvyt hakevat toisinaan mallia hieman korkealentoisemmista opeista. Washington lainaakin hahmoonsa hieman otteita näyttelijän aiemmista rooleista yhden miehen armeijana, eikä mikään työkalu tai keino ole rajojen ulkopuolella, jos lopputulos on oikeutettu. Fuqua viljelee alkupuolella vähän liiaksikin McCallin tilannesilmää esittelevää tehokeinoa, joka ei lopulta tuo edes kohtauksiin mitään kiinnostavaa. Aktit itsessään ovat sentään ihan viihdyttäviä, joskin myös auttamattoman hupsuja eivätkä millään tapaa järin uniikkeja. 

The Equalizer päivittää klassisen rikossarjan onnistuneesti hahmovetoiseksi toimintaelokuvaksi, joka viihdyttää kestonsa ajan mutta ei tarjoa sen kummoisempia tuntemuksia.

TEKNISET TIEDOT

Julkaisupäivä: 
16.02.2015
Aluekoodi: 
Kuvasuhde: 
Dubbaus: 
Testilaitteisto: 
Sony KDL-46HX903 | Marantz SR5005 | PS4 | Wharfedale 9.1 x 4, Wharfedale 9CS x 1, Wharfedale SW150 x 1

Pääosin yöaikaan sijoittuva elokuva tarjoaa tummanpuhuvan mutta yleisilmeeltään silti rikkaan kokemuksen. Syvät mustat upottavat kohtaukset pimeyteen, mutta yksityiskohtien määrä säilyy siitä huolimatta lukuisina. Värimaailma toistuu niin ikään upeana, ja kuva on kokonaisuudessaan upeaa katsottavaa.

DTS-HD MA 7.1 -ääniraita tarjoaa puhdasta auraalista hekumaa koko elokuvan mitalta. Ensisekunneista lähtien tiukasti otteensa koko kotiteatteriympäristöstä ottava miksaus pyörittää kohtausten lukuisia tehosteita pettämättömällä tarkkuudella ja detaljirikkaudella. Kaikkein hienovaraisimmista tehosteista lähtien upean kirkkaasti toistuvat äänet seuraavat tiiviisti visuaalisia tapahtumia, ja matalat taajuudet tukevat kohtauksia vakuuttavalla presenssillä.

Vengeance Mode ajaa perinteisen kommenttiraidan asemaa, joskin normivaihtoehtoa huomattavasti hiljaisempana mutta visuaalisempana. PiP-toimintoa hyödyntäen elokuva leikkaa toisinaan kulissien takaiseen materiaaliin ja Denzel Washingtonin ja Antoine Fuquan haastatteluihin, joissa kerrotaan syvemmin hahmoista, tuotannon kulusta ja kuvauksista.

Loput julkaisun koosteista ovat lyhyitä, viidestä kymmeneen minuuttiin kestäviä pätkiä. Inside the Equalizer on perinteisempi kulissien taakse kurkistava kooste, joka keskittyy 1980-luvun sarjan päivittämiseen nykyaikaan sekä Robert McCall -hahmoon.

Denzel Washington: A Different Kind of Superhero sekä Equalizer Vision: Antoine Fuqua ovat temaattisesti likellä toisiaan siinä, että molemmat keskittyvät kyseisen henkilön kehumiseen muun tuotantotiimin puolesta kertoen ohessa myös hieman tuotannon aikaisista tapahtumista sekä henkilöiden työprosessista.

Children of the Night keskittyy Chloë Grace Moretzin esittämään hahmoon ja kuinka näyttelijä rakensi rooliansa sitä varten, kun taas One Man Army: Training and Fighting tarkastelee elokuvan toimintakohtauksia ja niihin valmistumista.

Home Mart: Taking Care of Business One Bolt at a Time on hupaisaksi tarkoitettu mainos elokuvassa nähtävälle tavarakaupalle. Julkaisun kruunaa kuvagalleria ja trailerit Sonyn muista elokuvista.