Parker

Julkaisuvuosi: 2013
Parker
K-16
Ahdistus
Väkivalta

ARVOSANA

Elokuva: 
2 tähteä elokuvalle
Julkaisu: 
4 tähteä julkaisulle
Kuva: 
4,5 tähteä kuvalle
Ääni: 
4 tähteä äänelle
Lisämateriaali: 
2 tähteä extroille
Formaatti: 
Valmistusmaa: 
Genre: 
Kesto: 
118 minuuttia
Käsikirjoitus: 
Säveltäjä: 
Muuta: 
Kiitokset Scanbox Entertainmentille arvostelukappaleesta.

MEDIA

Parker
Parker
Parker
Parker

Donald E. Westlaken klassinen rikollishahmo Parker palaa jälleen valkokankaalle Taylor Hackfordin samannimisessä ohjaustyössä. Flashfire-kirjaan perustuvassa elokuvassa Parker joutuu onnistuneen ryöstön jälkeen oman tiiminsä pettämäksi ja jätetään kuolemaan. Selvittyään kuin ihmeen kaupalla Parker omii itselleen uuden identiteetin kostaakseen tekijöilleen ja lunastaakseen osuutensa ryöstösaaliista.

Epätasaisesta urastaan tunnettu Hackford osuu Parkerillansa aallokkonsa laaksoon. John J. McLaughlinin käsikirjoitus on mauton ja hajuton genretuotos, jossa on omaperäisyyttä yhtä paljon kuin Jason Stathamin kiinnittämisessä toimintasankarin rooliin. Ironian kukkasena elokuvan pääosassa nähdään juuri samainen kaljupää, joka hoitaa nimikkohahmon tulkinnan tutuin maneerein.

Parker yrittää olla yhtaikaa ovela ryöstöelokuva sekä puhdasverinen toimintaraina. Ensimmäisen vartin jälkeen kerronta tosin hylkää ensimmäisen oveluuden ja unohtaa jälkimmäisen toiminnan, keskittyen niiden sijaan yksipuolisten hahmojen väliseen kemiaan. Leijonaosan ajasta nappaakin päähenkilön ja heppoisin perustein rikolliseen maailmaan tempautuvan kiinteistövälittäjän (Jennifer Lopez) välinen kipinöittä leimuava kemia.

Tarinan vetämättömyys ei ole yksinomaan käsikirjoituksen syytä. Megafonia kädessään pitelevä Hackford todistaa jälleen elävästi olevansa täysin hukassa, mitä tulee toiminnan suhteen. Jännitystä rakentavat momentit rullaavat täysin vailla tahtia, ja varsinaiset aktit eivät onnistu koskaan saavuttamaan kliimaksia. Parhaimmillaan tunnelmallisten draamojen (Ray, Paholaisen asianajaja, Dolores Claiborne) puikoissa viihtyvä ohjaaja yrittääkin korvata viihteellisen puutteensa visuaalisella kromilla, mikä saa elokuvan näyttämään vain entistä amatöörimäisemmältä.

Parker on uuvuttavan väritön toimintaraina, jota edes useimmiten leffansa kannatteleva Statham ei onnistu pitämään pinnalla. Mielenkiinnottomat hahmot, vetämätön kerronta ja jännityksetön ohjaus eivät paranna kokemusta.

TEKNISET TIEDOT

Levittäjä: 
Julkaisupäivä: 
05.06.2013
Aluekoodi: 
Kuvasuhde: 
Ääniraita: 
Tekstitys: 
Testilaitteisto: 
Sony KDL-46HX903 | Marantz SR5005 | PS3 | Wharfedale 9.1 x 4, Wharfedale 9CS x 1, Wharfedale SW150 x 1

Julkaisun kuva on silmiä hivelevän kaunista katsottavaa. Terävä anti paljastaa lukuisia yksityiskohtia niin kasvoista kuin tekstuureista, ja värikäs maailma toistetaan rikkain sävyin.

DTS-HD MA 5.1 -raita on miksattu standardia hivenen hiljaisemmaksi mutta on muutoin täyttä laatua. Tilakanavia hyödynnetään aktiivisesti moniulotteisen ympäristön simuloimiseksi, ja kirjavat tehosteet toistetaan tarkasti tulosuunnasta. Matalat taajuudet humisevat maltillisesti tukien muuta äänimaailmaa.

Kommenttiraidalla Taylor Hackford kertoo perustavanlaatuisesti lähdemateriaalista, kuvauspaikoista ja elokuvan teknisestä puolesta. Vakuuttavan asiasisällön kruunaa ohjaajan miellyttävän kuuloinen puhe.

Lisämateriaalin neljä lyhyempää koostetta muodostavat yhdessä vajaan parikymmenminuuttisen making of -dokumentin. Sarjan avaa yleisesti elokuvaa käsittelevä Bringing the Hunter to Life, jossa tekijät kertovat työstään muokatessaan lähdemateriaali valkokankaalle. The Origin of Parker ja Who is Parker? piirtävät puolestaan kuvan Parkerin kirja- ja elokuvaversion välillä sekä keskittyy häntä näyttelevään Stathamiin. Lopuksi Broken Necks and Bloody Knuckles sukeltaa syvemmälle rainan toimintakohtauksiin.