MEDIA
Elokuvasta voi yleisesti ottaen päätellä jo jotain, kun se joutuu festariensi-iltansa jälkeen kahdeksi vuodeksi julkaisulimboon. Adam Wingardin jo vuonna 2011 ohjaama You’re Next ei ole kauhutteluna sieltä kaikkein huonoimmasta päästä, mutta perinteisen talonvaltauksen genreoppeja noudattavana teoksena se ei tarjoa myöskään mitään uutta. Lajityypin ystävät viihtynevät silti mukisematta.
Davisonin eripurainen perhe saapuu yhteiseen kartanoonsa viettämään vanhusten hääpäivää, mutta kuokkavieraaksi illalliselle saapuu tappavalla tarkkuudella talon ulkopuolelta ammuttu vasama. Salaperäisten muukalaisten kohteeksi joutuva kymmenhenkinen joukkio yrittää kaaoksen keskellä parhaansa setviä hengissä ja menneisyyden kärhämät, mutta turhista verisiteistä vapaalle Erinille (Sharni Vinson) tilaisuus on oiva tapaa verestää lapsuuden muistoja.
Vastaavien genreteosten parissa työskennellyt Simon Barrett raaputtaa käsikirjoituksensa perin konservatiivisin vedoksin. Liioitellulla käsivaralla kuvattu säikyttely on jännityksestä vapaa slasher, joka luottaa hurmeisiin kuolemiin ja – tekijöittensä mielestä – yllättäviin käänteisiin. Mustan huumorin ryydittämänä kokemus on kyllä käypäinen, mutta touhun olisi voinut viedä vielä ronskimmin naurettavuuden puolelle; nyt kekseliäs tehosekoittimen käyttö jää lähinnä irralliseksi gorehihittelyksi.
You’re Next onnistuu tosin pitämään kerronnan mukavan vetävänä. Erinin kautta elokuvaan saadaan pientä sahausliikettä, jossa tapahtumien voimasuhde keikkuu edestakaisin mysteeristen kuokkavieraiden ja elossa olevien perheenjäsenten välillä. Ratkaisu tosin toimisi hivenen paremmin, jos hahmoista jaksaisi oikeasti edes välittää. Ennalta-arvattavat tilanteet herättävätkin toiveet lähinnä kekseliäiden kuolintapojen suhteen, mutta nämä jäävät valitettavan harvojen herkuiksi.
You’re Next on kerronnallisesti toimiva mutta sisällöltään vaisuksi jäävä kauhuttelu, jonka suurin ongelma on originaalisuuden puute.
TEKNISET TIEDOT
Kuvanlaadullisesti julkaisu tarjoaa onnistuneen, joskin melko pehmeähkön kokemuksen. Digitaalikameralla taltioitu elokuva tapahtuu pääosin melko hämärissä olosuhteissa, mitkä rokottavat terävyyttä entisestään. Mustan taso on hyvä, mutta hivenen kallellaan sinertävään. Myös värisävyt toistetaan jälkituotannossa haalistettua esikuvaa noudattaen.
DTS-HD MA 5.1 -raita käyttäytyy kuin genre-elokuvalle kuuluu. Tilaääniä hyödynnetään niin hienovaraiseen immersion luontiin kuin jännitysmomentin nostattamiseen. Varsinaiset tehosteet toistetaan puolestaan vakuuttavin nyanssein ja paikannukseltaan tarkasti.
Lisämateriaalin osalta julkaisu tarjoaa vain muutaman trailerin.