All Is Lost

Julkaisuvuosi: 2013
All Is Lost
K-16
Ahdistus

ARVOSANA

Elokuva: 
3,5 tähteä elokuvalle
Julkaisu: 
4,5 tähteä julkaisulle
Kuva: 
4,5 tähteä kuvalle
Ääni: 
5 tähteä äänelle
Lisämateriaali: 
1 tähti extroille
Formaatti: 
Valmistusmaa: 
Genre: 
Kesto: 
106 minuuttia
Ohjaus: 
Käsikirjoitus: 
Näyttelijät: 
Säveltäjä: 
Muuta: 
Kiitokset Universal Sony Pictures Home Entertainmentille arvostelukappaleesta.

MEDIA

All Is Lost
All Is Lost
All Is Lost
All Is Lost

Yhden näyttelijän elokuvat vaativat paljon paitsi ruudun edestä löytyvältä lahjakkuudelta, myös kameroiden takana olevilta. J.C. Chandorin ohjaama ja käsikirjoittama sekä Robert Redfordin näyttelemä All Is Lost kattaa linssin molemmat puolet vakuuttavalla taidolla kertoessaan tarinan avomerellä onnettomuuteen joutuvasta purjehtijasta ja tämän eloonjäämisvietistään.

Selviytymisgenren parempaan kärkeen saapuva All Is Lost on päähenkilönsä tapaan maltillinen, harkittu ja vähäsanainen draama. Alun monologia lukuun ottamatta oikeastaan täysin dialogivapaa elokuva etenee päällisin puolin kuin mikä tahansa ulapalle sijoittuva veneonnettomuusraina, mutta Chandorin silmä yksityiskohdille sekä rauhallinen kerronta tekevät kokemuksesta monin verroin tehokkaamman ja jännittävämmän.

Elokuvan äänettömyys toimii oikeastaan jopa elokuvan eduksi, sillä tehokeino tuo omalla tavallaan katsojan osalliseksi tapahtumiin. Sanallisen kerronnan puuttuessa Redfordin esittämän hahmon ajatuksenjuoksu ja kohtausten merkitys luodaan lähes yksinomaan katsojan päässä, mikä synnyttää niin oivalluksen kuin jännityksenkin tunteita. Päähenkilön kerätessä uppoavasta jahdista kriittisiä esineitä sitä miettii itsekin kuin huomaamattaan napattujen tavaroiden käyttötarkoitusta. Yhtälailla puoliksi veden varassa olevan purren sisätiloissa ollessa katsoja kuuntelee hahmon lailla ympäröivästä äänimaailmasta vinkkejä veneen lopulliselle syöksylle syvään siniseen.

Redfordin kannalta sanattomuus ei tee miehen roolista yhtään sen helpompaa. Veteraaninäyttelijä ottaa hahmonsa haltuun majesteettisella charmillaan ja rauhallisen määrätietoisilla eleillään, jotka jo pelkästään kertovat paljon päähenkilön taustoista ja olemuksesta. Alkuun johdatteleva monologi antaa myös osviittaa mahdollisista syistä reissuun lähdölle, mutta ennen kaikkea nimettömäksi jäävä hahmo syventyy Redfordin pieneleisen tulkinnan kautta. Näyttelijän kasvoilta luettavat tunteet yhdistettynä Chandorin käsikirjoituksen rakenteeseen tekevätkin päähenkilöstä monin verroin sielukkaamman kuin voisi lähtökohtaisesti olettaa.

Vaikka ruudulla ei muita kädellisiä Redfordin lisäksi nähdäkään, nousee elokuvan toiseksi päähenkilöksi Frank G. DeMarcon kuvaus. Kamera pysyy lähes kauttaaltaan näyttelijän likellä ja tukee kerrontaa luomalla läsnäolollaan kohtauksiin mukavan klaustrofobista tunnelmaa. Rajattua tilaa hyödynnetään eritoten hyödyksi päähenkilön ajautuessa myrskyyn, jolloin aaltojen riepoteltavana olevan purjeveneen tapahtumia seurataan samassa epätietoisuuden vallassa kuin päähenkilökin.

All Is Lost on verkkainen mutta äärimmäisen tunnelmallinen selviytymiselokuva, joka luottaa vähäeleisyydestä syntyvään voimaan. Robert Redfordin mestarillinen tulkinta nimettömänä päähenkilönä sekä sanaton kerronta saavat kokemuksen tuntumaan genretauhkaa huomattavasti paremmalta.

TEKNISET TIEDOT

Julkaisupäivä: 
16.07.2014
Aluekoodi: 
Kuvasuhde: 
Ääniraita: 
Dubbaus: 
Testilaitteisto: 
Sony KDL-46HX903 | Marantz SR5005 | PS4 | Wharfedale 9.1 x 4, Wharfedale 9CS x 1, Wharfedale SW150 x 1

Julkaisu on kuvanlaadullisesti erinomaista jälkeä. Värisävyiltään karsittu ja yleisilmeeltään harmauteen taipuva anti voi olla paikoin masentavan yksitoikkoista katsottavaa, mutta kirjoltaan eri harmaan sävyt sekä toisinaan väriä kuvaan tuovat esineet toistuvat upean detaljikkaasti ruudulle. Terävyys yltääkin kauttaaltaan lähes kiitettävälle tasolle paljastaen lukuisia yksityiskohtia niin päähenkilön vaatetuksessa kuin kaukaisuudessa siintävästä myrskystä.

DTS-HD MA 5.1 -miksaus tarjoaa vakuuttavan immersiivisen ja moniulotteisen kuuntelukokemuksen. Äänimaailma kierrätetään taidokkaasti ympäri kotiteatteriympäristöä tuoden päähenkilön kokemat hetket myös auraalisesti katsojan tykö. Myös tehosteiden skaala niin hienovaraisesta laineen liplatuksesta laivaa vasten kuin koko ympäristön haltuunsa ottavan myrskyn kourissa onnistuu yllättämään tarkkuudellaan ja rikkaudellaan.

Lisämateriaalipuoli ei tarjoa kummoista. Kolmiminuuttiset lyhyet koosteet käyvät pintapuoleisesti läpi elokuvan juonen, Redfordin näyttelijäsuorituksen sekä ohjaaja-käsikirjoittaja Chandorin mietteet tuotannosta. Kolmikkoa vaivaa pinnallisuuden lisäksi liiallinen selkään taputtelu.