MEDIA
Justin Lin jatkaa pelkääjän paikalla The Fast and the Furiouksen neljännessä osassa, joka tiivistää sarjan ytimekkäämpään Fast & Furious -muotoon. Chris Morganin käsikirjoitus palauttaa edellisosan sivuaskeleen jäljiltä fokuksen takaisin alkuperäiskööriin, jotka vievät toiminnan rajan molemmin puolin jahdatessaan salaperäistä huumekartellin pomoa korkeaoktaanisessa toimintaelokuvassa.
Brian O’Conner (Paul Walker) on saanut aiemmat rikkeensä anteeksi ja toimii nykyään liittovaltion agenttina. Jahdatessaan identiteetiltään tuntematonta huumepomoa hän soluttautuu osaksi tämän ajotiimiä, johon saapuu myös toinen tuttu kasvo menneisyydestä: lain kouraa pakeneva Dominic Toretto (Vin Diesel), jolla on omat syyt päästä käsiksi kartellin päähän.
Fast & Furious tuo vanhat osat takaisin kuvioihin, mutta säilyttää aiempien jatkojen toimintapainotteisen fokuksen. Pääosassa eivät ole enää autot, vaikka nelipyöräiset muodostavatkin valtaosan elokuvan toimintakohtauksista, vaan rikossävytteinen juoni ja siinä matkaava pääosakaksikko. O’Connerin ja Toretton historiasta on tosin napattu lähinnä miesten kitkainen nykysuhde, ja omalla tavallaan Fast & Furious tuntuu juonellisesti lähes yhtä irralliselta kokemukselta kuin aikaisempi Tokyo Drift.
Jatkumoa ajatellen sarjan kolmas osa saa kevyen nyökkäyksen, kun taas se toinen sivuraide, 2 Fast 2 Furious, tunnutaan unohdetun kokonaan. Jälkimmäinen seikka näkyy ennen kaikkea ristiriidassa O’Connerissa, joka on näyttäytynyt kaikkien kolmen osansa kohdalla joka kerta täysin erilaiselta hahmolta. Vaikka hänen ja Toretton välisissä kohtauksissa on hetkittäin samaa kemiaa kuin sarjan avanneessa Hurjapäissä, jää kaksikon väliset hetket silti yllättävän etäisiksi. Toisaalta myöskään Dieselin Torettossa ei ole tällä kertaa samanlaista puoleensavetävää karismaa kuin alkuperäisteoksessa.
Vika on lähinnä käsikirjoituksessa, joka ei anna hahmoilleen mitään kunnollista purettavaa, vaan toimii lähes yksinomaan juonenkuljettajana. Aikaisempia osiakaan ei voi tosin kehua niiden kerronnallisista ominaisuuksista, mutta niissä onttoutta sentään vielä peiteltiin autopornon verukkeella; Fast & Furious heivaa termin kokonaan pois ja toimii puhtaampana toimintaelokuvana, jonka juoni jää panostuksesta huolimatta yhdentekeväksi. Tietty suuremmat tarinalinjat eivät mahdollista seesteisiä hetkiä hahmojen kesken, vaikka niihinkin toisinaan mennään, mutta suoraviivainen eteneminen olisi kaivannut luonnollisia hengähdystaukoja hahmodynamiikan suhteen.
Fast & Furiouksen toinen ongelma on siinä, etteivät sen toimintakohtaukset vedä samalla tapaa mukaansa. Alun räjähtävää – joskin täysin irrallista – settiä sekä puolivälin testiajoa lukuun ottamatta elokuvan kaahauksissa ei ole tarpeeksi hevosvoimia saati visiota pitääkseen mielenkiintoa ruudussa. Osaltaan tekijöiden selkeä irtaantuminen aiempien osien maanläheisistä ja katuautoilukulttuuriin sidotuista stunteista on antanut tekijöille vapaammat kädet toteutukselle, mutta samalla todentuntuista näyttävyyttä on jouduttu korvaamaan tietokonetehosteisin elementein. Siinä missä aiemmin pystyi sentään ihailemaan suoralinjaisiin sivuluisuihin vaadittua ratin takaista taitoa, huokaistaan nyt lähinnä tulessa pyörivän bensarekkojen teennäisyyttä.
Fast & Furious tuo osittain vanhan jengin takaisin, mutta ei onnistu käynnistämään uudelleen samaa henkeä. Autoporno on jätetty niin ikään vähemmälle, mikä latistaa tuotoksen lähinnä perinteiseksi toimintaelokuvaksi ilman järin näyttäviä stuntteja.
TEKNISET TIEDOT
Julkaisun kuva toistaa alkuperäismateriaalin varsin vakuuttavin säikein. Kellertävän hunnun yllensä saanut anti on pääosin terävä, etenkin valoisampien hetkien aikana, mutta hämärämmissä kohtauksissa detaljit menettävät tehoansa. Värisävyt toistuvat niin ikään jälkikäsittelyn huomioiden luonnollisina, vaikka väriloisto on tällä erää hivenen maltillisempi. Mustan taso on sen sijaan erinomainen.
DTS-HD MA 5.1 -raita pitää kuuntelijan hereillä aktiivisella miksauksella, joka levittäytyy luonnollisesti koko kotiteatteriympäristöön. Tilakäyttöä hyödynnetäänkin aktiivisesti niin musiikin kuin ruudun poikki huristelevien autojen osalta, eikä paikannuksen suhteen ole antaa moitteen sanaa. Myös alapää puskee tasaisin väliajoin vakuuttavaa presenssiä esille tukiessaan niin räjähdyksiä kuin muita tehosteitakin.
Julkaisun avaa kaksikymmenminuuttinen Los Badoleros -lyhytelokuva, joka on Vin Dieselin käsikirjoittama ja ohjaama esiosa Fast & Furiouksen tapahtumille. Tapahtumiltaan huomattavasti esikuviansa maltillisempi ja paljon hahmokeskeisempi raina ei ole lopulta kuitenkaan kovin kummoinen, mutta se tarjoaa faneille hieman toisenlaisen katsauksen elokuvista tuttuihin hahmoihin.
Hieman perinteisemmän lisämateriaalikattauksen aloittaa jälleen ohjaaja Justin Linin kommenttiraita, joka tarjoaa perusteellisen ja informatiivisen sukelluksen elokuvasarjan historiaan sekä yksityiskohtaisen kurkistuksen kameran takana tehtyihin päätöksiin, näyttelijöiden palaamiseen ja toimintaan. U-Control-ominaisuuden kautta julkaisu tarjoaa puolestaan lähes yhtä informatiivisen katsauksen elokuvaan, kun Lin ja Paul Walker syventyvät tarkemmin elokuvassa nähtäviin kohtauksiin muun muassa pysäyttäen ja kelaten tapahtumia selitellessään tarkemmin näiden kulkua. Lisäksi sarjan julkaisulle tuttuun tapaan kuva kuvassa -toimintoa hyödynnetään myös autojen spekseistä kertomiseen.
Under the Hood kurkistaa konepellin alle niin muskeliautojen kuin maahantuotujen menopelienkin osalta esitellessään tarkemmin elokuvassa nähtäviä nelipyöräisiä. Ruudulle palaavien autojen lisäksi myös näyttelijät saavat oman kymmenminuuttisensa Getting the Gang Back Together -koosteessa, jossa henkilöt keskustelevat takaisinpaluun merkitystä ja sen vaikutusta elokuvaan. South of the Border: Filming in Mexico tarkastelee puolestaan lyhyesti tuotannon kuvaushetkiä rajan toisella puolella.
Loput lisämateriaaleista keskittyy puhtaasti elokuvan vauhdikkaisiin toimintakohtauksiin. Driving School with Vin Diesel esittelee lyhykäisyydessään Dieselin ajotaidot radalla, jonka jälkeen päästään tarkastelemaan elokuvan avaavan toimintakohtauksen yksityiskohtaista suunnittelua kymmenminuuttisessa Shooting the Big Rig Heist. Races and Chases sekä High Octane Action: The Stunts jatkavat aihetta yhteiskestoltaan parinkymmenen minuutin edestä esitellessään tuotannon muita kaahaus- ja stuntkohtauksia, näiden suunnittelua ja lopullista toteutusta. Vaikka lopullisen elokuvan monet kohtaukset näyttävätkin ruman tietokonetehostemaisilta, on valtaosa näistä toteutettu ihan oikeilla autoilla.
Lisäksi levylle on tallennettu poistettuja ja pilalle menneitä kohtauksia, trailereita, musiikkivideo sekä interaktiivisen autotallin, jossa käyttäjä voi luoda haluamansa auton.